Vad är bästa medicinen mot Trumpdepression?

På Facebook läser vi i våra vänners flöden om chock, depression, att det känns som att man förlorat en nära vän eller som att det hänt en förödande naturkatastrof.

Vad kan man då gör åt saken om man drabbats av Trumpdepression? Vad är det mest konstruktiva sättet att bemöta sin besvikelse?

Ett sätt att se det är att tillämpa samma tankesätt som används vid kognitiv beteendeterapi vid diagnostiserad depression. Det vill säga att arbeta konstruktivt och metodiskt med att ändra sina egna vanor istället för att fokusera på det man inte kan påverka. Genom att ändra sina vanor till goda gärningar blir man både gladare och kan bidra till en bättre värld, enligt teoremet om ”många bäckar små”.

 

 

Här är exempel på tre goda vanor du kan agera på redan idag:

  1. Hjälp en främling – Det kan vara någon du spontant möter på stan eller mer planerat volontärarbete. Det behöver inte ens ta speciellt mycket tid i anspråk för att göra stor skillnad. Ett bra exempel är Welcome App där man som lokalbo kan vara behjälplig att svara på frågor mm. från nyanlända flyktingar som vill integrera sig i vårt samhälle.
  2. Samla pengar till välgörenhet – I en politiskt osäker värld kommer ännu mer ansvar falla på oss som individer att finansiera kritiskt arbete för att lösa fattigdom, hungersnöd, klimatkris etc. Genom att stödja en välgörenhetsorganisation hjälper du inte enbart till med att förverkliga samhällsnyttiga projekt, du gör också ett viktigt ställningstagande för en bättre värld och inspirerar andra till att följa samma spår. Många människor har ett stort hjärta och bidrar till välgörande projekt, men berättar inte för andra om sin goda insats. Vi vill uppmana alla att berätta för omgivningen när vi göra något bra för världen – för att locka andra att hänga på tåget. Det är minst lika viktigt som att faktiskt donera pengar. Med BIGHEART kan du skänka mer än 100 kr per månad, utan att ta pengar från din egen ficka, till valfri välgörenhet. Det sker helt per automatik genom att du bara använder din telefon som vanligt. Inom kort kommer det även finnas fiffiga funktioner för att stoltsera med din goda gärning och uppmana andra att göra likadant. Och inom kort även för iPhone! Anmäl ditt intresse här så meddelar vi dig när iPhone appen har släppts. Eller ladda ner appen från Google Play om du har en Android.
  3. Börja och sluta dagen med tacksamhet – Låt sängen vara en plats där du börjar och slutar dagen med att reflektera över vad du är tacksam för. Det är kanske din hälsa? Din familjs hälsa? Din ekonomiska trygghet? Kamratskap? Föräldraskap? Kärlek? Det kommer hjälpa dig att nå en livsinställning som underlättar för såväl dig själv som smittar av sig på din omgivning – och i förlängningen bidrar till en bättre värld.

BIGHEART omnämns i Daily Bits of-kursen ”Vardagshjälte – Välgörenhet i vardagen” som ett bra exempel på hur man kan göra skillnad i vardagen. Prenumerera på kursen och ta del av fler tips på hur du kan bli en vardagshjälte! Med några enkla klick får du dagliga mini-lektioner direkt via email eller Facebook Messenger.